Hjelp, jeg vil gjerne hjelpe broren min!

HEI, Jeg TRENGER så sårt hjelp!!! Jeg har en bror som antagelig er avhengig av narkotika. Han har vist alle teng som man kan ha når man er avhnegig. Dette har foregått i lang tid. Jeg har snakket med han om det, men som alle avhening, har han brå nekktet. Jeg føler meg så hjelpeløs, jeg ønsker og hjelpe han. Men det er ikke lett når en selv ikke vil ha hjelp. HVA KAN JEG GJØRE???? HILSEN EN SOM GJERNE VIL HJELPE BROREN SIN.

Kvinne, 25 år fra Akershus
Å hjelpe noen som ikke vil ta imot hjelp er vanskelig. I lengden kan man slite seg ut på å prøve hjelpe. For at noen skal klare å endre livsstil uten tvang, må man være villig og motivert til det selv. Prøv å prat med han og fortell at du er bekymret for han, og hvorfor du er bekymret for han. Er det noe i hans måte å være på som bekymrer deg? Prøv å speil han. Spør han gjerne hva han ville gjort hvis han var deg. Hvis han etterhvert innrømmer bruk, spør han hvorfor han ruser seg, om dette er noe han ønsker å fortsette med. Spør hva han drømmer om, hvor han ønsker å være i livet om et års tid. Be han skrive ned positive og negative ting med det å ruse seg, kanskje han ser noen negative sider med det å ruse på en annen måte når det kommer ned på papiret. Det at du setter grenser for deg selv i forhold til hvor mye kontakt du vil ha med han når han er ruset, er viktig. Dette kan også være viktig for din bror at du gjør. Ønsker du å prate med noen om dette for å få flere, eller andre råd i situasjonen du står i, er du velkommen til å ringe oss mellom 11 -19 alle dager. Du kan også ta kontakt med noe som heter veiledningssenteret for pårørende i Oslo, nr dit er; 22 99 34 90.