Helseskader av alkohol

Jeg lurte om dere kunne fortelle meg litt om helseskader av alkohol, og hva som skjer med kroppen og hvor skadeligt det er for kroppen?

Kvinne, 15 år fra Rogaland
Alkohol er gift for kroppen, i den forstand at kroppen begynner å skille det ut med det samme den får noe inn. Drikker man mye vil kroppen reagere på ulike måter, det er fordi man får alkohol i blodet. Alkohol i blodet måles som promille. Har man en promille på over 3 kan det være dødelig. Dette fordi alkoholens virkning fører til en lammelse i pustesenteret i hjernen. Blir det for mye alkohol i blodet kan dette føre til at hjernen ikke får nok oksygen. Les mer om promille her.
Når det gjelder skadevirkninger kan man fokusere på hvilke skadevirkninger man påfører seg, eller andre i påvirket tilstand. Mange skader og ulykker skjer i rusa tilstand. Eller man kan fokusere på den direkte skadevirkningen alkohol har på kroppen. Store inntak av alkohol vil virke nedbrytende på muskelmassen, kroppens immunforsvar vil bli svekket. Langvarig bruk kan gi skader på hjernen, sentralnervesystemet, leveren, bukspyttkjertelen og hormonproduserende organer. Etter langvarig alkoholforbruk kan man oppleve depresjon og psykoselignende tilstander (dvs. at man ser, hører og opplever ting på en måte som ikke er virkelig).
> Her og her kan du lese om alkoholens virkning i kroppen.