Hei. Jeg har en kjæreste som ruser seg på amfetamin. Jeg fikk ikkje vite de før en måned etter at vi ble ilag. Jeg har ikkje merket noe på han, men han sier selv han ikkje vil vise seg til meg når han er ruset, for han vil ikkje at jeg skal oppleve han slik, for han vil ikkje såre meg.
Jeg kunna tenkt meg noen råd om vordan jeg skal få han til å se positift på å slutte med å ruse seg. for han sier at livet med rus er mykkje bedre enn et liv uten. Jeg skjønna han slik sett. har lest myyykje om amfetamin å hasj osv.. Jeg har prøvd å snakket med han slik at han skal forstå at de går utover meg, vennene mine og ikkje minst familien min om så skjønt dei finner ut av det. Jeg tør ikkje snakke med mamma, for etter at søskenbarnet mitt døde av rusmissbruk så har hun vært veldig streng om ta med rusmissbruk. Jeg har prøvd å fått henne inn på temaet og snakket om rus, men da sier hun bare «du må holde deg langt unna folk som holder på med slikt og ikkje minst dei som selger!» så da klikker hun sikkert på meg om jeg sier det. Jeg har aldri vært borti rus selv, men har sett. Han sier selv at han er klar over konsikvensene og han sier han sliter med selvtiliten, for han er så tynn. Han sier også at han vil legge på seg. Jeg har prøvd å sakt at han vil ikkje legge på seg så lenge han fortsetter med amfetamin. Han tar heldigvis alt seriøst, kommer til meg med tårer og trenger trøst for han vil ikkje meg slik. Da jeg sporte om han selv trodde han en dag klarte å slutte så sa han «nei, jeg vil ikkje slutte, for det ersom å leve et liv som ikkje er et liv». Jeg prøver også å få han til å tenke framover i tid og se for seg den dagen han skal ha sin egen familie og slikt, for at han skal ha sore seriøse grunner til å slutte. Hva skal jeg gjøse? Setter veldig stor pris om jeg får hjelp:)

Kvinne, 19 år fra Møre og Romsdal
Skjønner at du opplever det vanskelig når en du er så glad i ikke vil slutte å ruse seg. Amfetamin er et stimulerende rusmiddel som gjør at man føler seg på høyden når man bruker det, så kan man gå ned i tungsinn og meningsløshet når man ikke bruker det. Det er en vanlig bivirkning av amfetamin bruk. Ikke alle ønsker å slutte å ruse seg, noen holder det gående i år før de opplever at de vil slutte med det. Det kan ofte virke uforståelig for utenforstående, spesielt for nær familie, venner og kjæreste. Fortsett gjerne å prat med han, fortell at du er bekymret for han, og hvorfor du er bekymret for han. Er det noe i hans måte å være på som bekymrer deg? Prøv å speil han. Er det noe ved hans person når han er nykter som du ser på som kvaliteter, fortell han det gjerne. Spør om han har noen drømmer for livet, og kan dette kombineres med rusbruket? Oppmuntre han gjerne til å ta kontakt med noen som kan hjelpe han å se livet med andre øyne, slik at han kanskje kan oppleve det meningsfullt uten rus også. Dette kan kanskje være en terapaut eller psykolog. Har du behov for å prate med noen om dette, eller om hvordan det er å være deg i dette forholdet, er du velkommen til å ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11 – 19. Eller så kan du ringe noe som heter veiledningssenteret, 22 99 34 90.