Er det normalt å drikke 2 liter sprit på fest?

Jeg bare lurer på, er det normalt å drikke ca. 2 liter sprit på fest? Alle vennene mine drikker kjempemasse i forhold til meg, jeg drikker bare 3 rusbrus og blir skikkelig svimmel, er dette normalt? De sier at jeg er på «barnefylla» og jeg blir skikkelig ertet for dette. Hva kan jeg gjøre for å tåle mer?

Gutt, 13 år fra Akershus
Vi vil ikke si at det er normalt å drikke 2 liter sprit på en fest. 2 liter sprit er veldig mye, og de aller fleste mennesker, også voksne, ville stå i fare for å få overdose av så mye sprit. Det er nok mer normalt for ungdom på din alder å bli påvirket – svimmel – av 3 rusbrus. Vi kan ikke anbefale deg metoder for å tåle mer, for det er ikke vår oppgave å få folk til å bruke mer rusmidler. Anbefaler deg å ta dette opp på skolen, eller med en Helsestasjon for ungdom (HSU). Du kan lese mer om alkohol her , og om ungdom og alkohol her.