Er det farlig å kombinere alkohol og Voltaren?

Hei! Jeg er en jente som drikker i helgene. Da dette ikke ble nok for meg, har jeg begynt å ta ca. 4 piller Voltaren i tillegg hver gang jeg drikker. Hvor farlig kan dette være?
Jente 16 år, fra Akershus.

RUStelefonen svarer:
Du skriver ingenting om hvorfor du tar Voltaren, men vi antar at det er for behandling av en eller annen lidelse/betennelse du har. Voltaren er et såkalt ikke-steroid antiinflammatorisk legemiddel (NSAID) med betennelsesdempende, smertestillende og febernedsettende egenskaper. Det er mulig å kombinere alkohol og Voltaren, men det er en mulighet for å kunne få magesår når man benytter betennelsesdempende medisin som Voltaren, spesielt dersom dette kombineres med hyppig alkoholinntak. Voltaren vil imidlertid ikke forsterke virkningen av alkohol.
> Les mer om alkohol på Folkehelseinstituttes hjemmesider.
> Les mer om Voltaren i Felleskatalogen.