Bekymret mor til datter på 14 år

Jeg har en datter som nylig fyllte 14 år. Som foreldre er jeg bekymret da jeg mistenker henne for å ruse seg. Hun er sløv , likegyldig , enkelte ganger apatisk. Ser kun seg selv å sine behov. Ser på øynene hennes at noe ikke stemmer , å jenta lever kun på sjokolade eller nesquik , å har et enormt søtbehov. Hva tror dere , å hva kan dere evt anbefale? bekymret mor

Kvinne, 34 år fra Oppland
Det kan høres ut som din datter røyker cannabis (hasj, marihuana). Cannabis er et dempende og hallusinogent rusmiddel som man gjerne blir sløv av, man kan bli likegyldig til omgivelsene rundt seg og noe apatisk som du nevner. Man blir gjerne noe rød inne på det hvite på øynene, og søtbehovet kan bli stort. Du kan lese mer om Cannabis HER.
Vil anbefale deg at du tar en prat med din datter. Fortell henne hva du ser og hvorfor du er bekymret. Ta gjerne en prat med foreldrene til vennene hennes og hør med dem hvordan de opplever sine barn, ev. din datter. Ring skolen og prat med lærerne for å få tilbakemelding. Prøv å kartlegg nettverket hennes for å få best mulig tilbakemelding, ev. bekreftelse på din bekymring. Spør din datter om hvorfor hun gjør det hvis hun kommer dit hen at hun annerkjenner sitt bruk. Du kan kontakte lege og barnevern for urinprøvetaking. Barnevernet kan også sette inn tiltak hvis bruken og bekymringen din er vedvarende. Ring oss gjerne hvis du ønsker å prate med noen utenforstående om dette.