Venn som røyker heroin hver dag

rustlf-logo 75x67Hvordan kan man best hjelpe en venn som røyker heroin hver dag, men som selv ikke vil ut av situasjonen fordi han ikke har noe annet å se frem til (jobb, kjæreste, utdanning osv.)?

Kvinne, 28 år fra Oslo
Det er vanskelig å få noen som selv ikke vil slutte med narkotika til å slutte. Det eneste du som venn kan gjøre, er å snakke med ham om hva du observerer og om din bekymring. Det er viktig å få frem at du ønsker å være der som støtte for ham. Men det er også viktig å si fra om at hvis han ikke ønsker å gjøre noe med det selv, så kan ikke du tvinge ham til å ville det. Det kan være at vennen din er deprimert fordi han ikke har noe annet å se frem til i livet sitt. Bruk av narkotika løser ikke vanskelige livssituasjoner i lengden, og det kan du jo også snakke med han om.
Hvis han bestemmer seg for at han vil ut av den situasjonen han er i nå er det først og fremst legen sin han må kontakte. Legen kan hjelpe til med å søke han inn på behandling for narkotikaavhengigheten sin. Her kan du også være på tilbudssiden og si at du kan hjelpe/støtte ham til å få kontakt med lege og behandlingsapparat. Dere er også velkommen til å ringe oss på 08588 hvis dere vil snakke mer om situasjonen.