Venn som har misbrukt alkohol

promillesymbolHei, har en nær venn som har missbrukt alkohol en lengre tid. Han sluttet helt etter jul, men har fått symptomer på abstinens i form av bl.a. skjelving og kvalme. Dette har vart i noen dager nå. Hvor lang tid pleier slike plager å vare? Blir de verre før de går over? Finnes det noen reseptfrie medisiner mot kvalme?

Kvinne, 50 år fra Telemark
Storforbrukere av alkohol oppleve kraftige fysiske abstinenser ca. 1-2 døgn etter siste inntak: skjelving, rask puls, kvalme, svetting, hodepine, rastløshet, høyt blodtrykk og søvnproblemer. Man kan også bli deprimert og oppleve angst. I ekstreme tilfeller opplever brukeren den kraftigste abstinensen, kalt delirium tremens (kramper og hallusinasjoner). De fysiske abstinensene pleier ikke å vare mer enn i noen dager. Den psykiske abstinensen handler om lysten på mer alkohol. Disse abstinensene kan vare over flere uker. Hvor lenge er vanskelig å si fra tilfelle til tilfelle. Antihistamin skal visstnok hjelpe mot kvalme. Disse medisinene må ikke kombineres med bilkjøring og alkohol. Visse typer selges reseptfritt på apotek. De mest vanlige er Postafen, Domyl, Allergincoffein og Marzine. Primperan gies ofte mot kvalme. Det er viktig å være klar over at Primperan også har bivirkninger som stivhet og vridninger i muskelsystemet. Det beste er å se om kvalmen går over av seg selv.