Nedtrapping Dolcontin og Oksycontin

rustlf-logo 75x67Jeg er avhengig av 80mg. Oksicontin 1 gang pr. dag, ca. klokken elleve hver formiddag.og har vært det i et par år. Før det brukte jeg 100 mg. Dolcontin 2-3 ganger daglig i ca.7-8 år. Disse klarte jeg å kutte helt ut på dagen,ble selvfølgelig meget dårlig. Jeg har de siste dager,gått ned til 60mg. Oksicontin pr.dag,og har som mål å trappe ned til null tabletter (rusmidler). Jeg har tidligere bedt flere leger om hjelp,men fått nei! Derfor ble jeg så forbannet,og bestemte meg for å klare det selv. Det gjorde jeg med Dolcontin,tror dere at jeg også kan klare det med Oksicontinene. Jeg er meget sta og bestemt av meg.og har klart mye vanskelige tin g, rett og slett ved å bestemme meg for det.Hvor mange prosent klarer slike ting? Er Oksicontin like sterke og vanskelige å slutte med som med Dolcontin? Vil jeg bli like syk og dårlig.hvis jeg kutter ut alt på en gang? Jeg er i dag,en meget sterk,sta og bestemt dame av meg,og har klart de målene jeg hittil har lagt for meg selv. Vennlig Hilsen

Kvinne, 40 år fra Vestfold
Det beste ville nok være å gjøre denne nedtrappingen i samråd med legen din eller på en avrusiningsstasjon. Det er selvsagt mulig å gjøre det selv. Men dette kan være en del vanskeligere enn hvis du får hjelp. Hvis du skal gjøre det alene anbefaler vi deg i så fall å trappe ned over noe tid, slik at abstinensene blir minst mulige. Du vil nok få mer eller mindre de samme abstinensene på disse to medisinene, og det vil vare omtrent like lenge. Hvis du ønsker hjelp til avrusning, ta kontakt med legen din og be om henvisning. Du kan også få mye god informasjon på www.frittsykehusvalg.no