Hva skjer om du røyker en joint?

Hva skjer med deg om du røyker en joint? Hvordan føler du deg i løpet av røykeperioden, hvor lenge varer det? Og hva slags bivirkninger får du etter bare en røyk? Jeg og to kompisser har skaffet oss 3 stykker, og skal røyke dem før skoleballet, vi går i 10 klasse. Bare lurer på om vi påvirker andre, eller om foreldre får vite det etter du har røyka hasj?

Gutt, 15 år fra Hedmark
Virkningen av cannabis er, som ved andre rusmidler, sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø, samt rusdosen. Så hva som skjer med deg er altså ikke så lett å forutsi.
Rusen kan gjøre brukeren avslappet og pratsom, og forsterker ofte sansene, spesielt inntrykk av farger, smak og musikk. Man opplever seg selv om mer åpen og sosial, med hyppige latteranfall. Rusen svekker den kritiske sansen, og brukeren kan ofte oppføre seg ”fjollete”. Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som innebærer endret virkelighetsoppfatning. Ruseffekten inntrer allerede kort tid etter at røyken er inhalert, med en topp etter ca. 20-30 minutter. Brukeren får som oftest økt puls, rødhet i øynene, tørr munn, samt økt matlyst. Fortsetter man å røyke, vil virkningen vedvare. Etter noen timer, alt fra 1 til 4, er rusen etter et typisk enkeltinntak normalt over, selv om svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen er påvist opptil 24 timer etter inntak.
Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Videre kan korttidsminnet og tidsoppfatningen forstyrres. Korttidsminnet kan være nedsatt opptil et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC. Virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelsesforestillinger. Akutt livstruende forgiftning ved bruk av en vanlig rusdose anses å være sjelden. Brukt sammen med andre narkotiske stoffer og/eller alkohol kan virkningene forsterkes.
Om dere påvirker andre ved å gjøre dette, er vanskelig å svare på. Det kommer jo an på om de merker det eller ikke. Mange ungdom vil nok bli litt påvirket for det er ikke så mange i deres aldersgruppe som har brukt cannabis.
Om foreldrene deres får vite det, kommer an på om det er noen som forteller det til dem eller om de merker det på dere selv. Hvis noen oppdager det og blir bekymret, er det ikke usannsynlig at de forteller det til foreldrene deres. Og hvis foreldrene deres kan noe om tegn og symptomer på rusbruk, kan det hende at de merker det på dere og oppdager det selv. Dette er ikke lett for oss å vite på forhånd.