Familiemedlem vil ikke ha hjelp

rustlf-logo 75x67Hei, eg har et spørsmål om kordan man kan skaffe hjelp til et familiemedlem som ikkje vil ta i mot hjelp? fastlegen gjlør ingenting, psykriater og sosial kan ikkje gjøre noe sier de, fordi da må vedkommende selv ta kontakt. problemet er at vedkommende ikke vil ta kontakt selv, men holder på å ødelegge sitt eget liv ved å drikke hver dag, bor med familien sin, som også blir påvirket av å leve i lag med denne personen, mor til denne personen blir sliten av å prøve å få hjelp, men møter veggen uansett hvem hun hendvender seg til. vedkommende har vært i kontakt med både politi, innlagt står om personen i alle journaler, men likevel ingen som kan gjøre noe før personen selv vil… men personen kan ikke fordi personen er for syk til å skjønne den trenger hjelp. sliter med alkohol, søvnproblemer, angst, depresjon. kor i hordaland, bergens området kan man få hjelp?? har vært i kontakt med RUS avd på Haukeland, og bergens klinikkane, men møter bare veggen! kunne tenkt å snakke med noen som har vært der selv, som kan komme med råd. takk for hjelp!

Kvinne, 31 år fra Hordaland
Det virker som om du/dere har prøvd en del forskjellige taktikker uten at dette hjelper noe særlig. Det er, som fastlegen, psykiater og sosialtjenesten sier, ikke så mye man kan gjøre hvis ikke personen vil ta i mot hjelp. I slike tilfeller er det kanskje best at menneskene rundt vedkommende bruker kreftene på å ta vare på seg selv. Dette kan man få råd og tips om ved å kontkate Veiledningssenteret for pårørende. Det går også an å snakke med Al-Anon som er en pårørende gruppe for folk i deres situasjon. Det kan også hende at det er på tide å stramme inn reglene for bosituasjonen. Det går f.eks. an å si at han ikke får lov til å bo der han bor hvos han drikker. Det vil si at man rett og slett lager en kontrakt med ham hvor det forutsettes at han ikke drikker hvis han skal bli boende. Steder i Bergen som tilbyr hjelp for dette:
Bergensklinikkene, Hjellestadklinikken
Bergensklinikkene, poliklinikken
Bergensklinikkene, Skutevikenklinikken
Helse Bergen, DPS-klinikken, avd. rus, psykiatrisk ungdomsteam
Kalfaret Behandlingssenter
Du kan søke på flere steder her