Er marihuana er farlig for kroppen ved første gang?

Hei. jeg er en gutt som lurer på om maruhana er farlig for kroppen ved første gang?(jg har ikke brukt det men jg er litt forvirra :S)

Gutt, 12 år fra Akershus
Virkningen av cannabis (hasj og marihuana) er, som ved andre rusmidler, sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø, samt rusdosen. Rusen kan gjøre brukeren avslappet og pratsom, og forsterker ofte sansene, spesielt inntrykk av farger, smak og musikk. Man opplever seg selv om mer åpen og sosial, med hyppige latteranfall. Rusen svekker den kritiske sansen, og brukeren kan ofte oppføre seg «fjollete». Cannabis gir både dempende og svakt hallusinogene symptomer, noe som innebærer endret virkelighetsoppfatning. Det er nok sjelden at man får skader etter første gangs bruk. Det hender at brukere raporterer om erfaringer der virkelighetsoppfatningen kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel. Kortvarige symptomer på sinnssykdom kan utvikles, særlig i form av forfølgelsesforestillinger. Akutt livstruende forgiftning ved bruk av en vanlig rusdose anses å være sjelden. Brukt sammen med andre narkotiske stoffer og/eller alkohol kan virkningene forsterkes.
> mer om hasj
> rustelefonens faktasider
> nettsider om rus vi anbefaler