Er det noen jeg kan ringe når jeg ser en narkoman ligger og sover på gata?

I blokka der jeg bor, litt i utkanten av oslo, pleier det å komme to (voksne) mennesker for å ruse seg. Det setter seg i en krok (utenfor blokka), slik at ingen ser dem. Jeg blir bekymret for deres vegne, og lurer på om hvem jeg skal ringe. Er det best å ringe politiet, eller er det noen andre jeg kan ta kontakt med?
Når jeg er i Oslo, ser jeg mange narkomane, ofte ligger de og sover og/eller er rusa, men jeg blir bekymret. Er det noen jeg kan ringe som kan komme å sjekke de opp? Er det noen som gjør slikt i Oslo bortsett fra ambulansen?

Kvinne, 26 år fra Oslo
Hvis du opplever det ubehagelig eller forstyrrende med de to mennene som ruser seg, kan du enten ringe politiet, eller så kan du ringe Personell sikring, G4s eller Securitas hvis noen av de er tilknyttet blokken eller området du bor i.
Når det gjelder spørsmål nr to, kan du ringe noe som heter oppsøkende tjeneste (for de over 25 år) tlf. 23 42 72 50, eller uteseksjonen (for de under 25 år) 915 15 515. De holder begge til i Oslo sentrum og har patruljer ute dag og kveld 7 dager i uken.