Angst etter amfetamin og kokain

rustlf-logo 75x67Hei, jeg har brukt amfetamin og kokain et par ganger. Har kuttet ut alt nå. Jeg har fått mye angst i etterkant. Kan rusmiddelet ha skapt denne angsten eller har det ikke den effekten?

Mann, 29 år fra Hordaland
Det er ikke uvanlig å få angst etter å ha brukt sentralstimulerende stoffer. Delvis er det rusmidlene i seg selv som skaper denne angsten, men i tillegg fører bruk av slike stoffer gjerne til at du holder deg våken i lange tider, uten særlig mye søvn og næring osv. dermed blir angsten som selve stoffet skaper forsterket, og oppleves gjerne meget ubehagelig av den det gjelder. Hvis du ikke har hatt et omfattende inntak, men brukt det noen ganger, vil dette i de aller fleste tilfeller gå over av seg selv etter få dager. Hvis det skulle vise seg at det ikke går over, bør du vurdere å snakke med legen din om det du opplever. Ikke vær redd for å være ærlig – legen har taushetsplikt.
> mer om kokain
> mer om amfetamin