Skadevirkninger av kokainbruk

Hei.. Har en venninen som har tatt kokain et par ganger sa hun, 2 ganger på 1/2 år, og de gangene hun har tatt dette har hun tydeligvis tatt rundt 5 striper. Hun gjorde ikke dette bevisst, men i fylla. Er jo litt nærvøs for henne da, kan hun ha tatt skade av dette? og hvis man skulle ha dødd eller fått hjerneblødninger eller noe galt med hjernen, hadde man ha merket det under rusen? eller kan det feks komme en dager/ uke /måneder i ettertid? vil ta vare på venninnen min, så tenkte å spørre her først, også bringe det videre til hu.. Takk for svar!

Kvinne, 21 år fra Sogn og Fjordane
Så fint at du viser omtanke for venninnen din. Det er forbundet en viss risiko med bruk av alle typer rusmidler. Når det gjelder kokain vil de mest alvorlige skadevirkningene kunne oppstå under rusen, og i mindre grad i ettertid. De fysiske symptomer viser seg ved raskere puls og åndedrett, høyere blodtrykk, utvidelse av pupillene, kramper og økt kroppstemperatur. I alvorlige tilfeller kan dette føre til pustevanskeligheter, problemer med hjertet (hjerterytmeforstyrrelser), hjerneblødning og hjerneskade. Selv enkeltinntak i små doser kan i særlige tilfeller føre til hjertesvikt. Bruker man kokain over tid, kan man utvikle irritabilitet, søvnløshet, angst og mistenksomhet, noen ganger også hallusinasjoner og forfølgelsesforestillinger. Tegn på regelmessig bruk er skjelvinger, rennende nese og eksem ved neseborene. Det kan oppstå hull i neseskilleveggen. Menn som bruker kokain regelmessig, kan utvikle impotens.
Venninnen din kan altså risikere svært alvorlige komplikasjoner under rusen, men sannsynligheten for varige skader er liten.
> Les mer om kokain på Folkehelseinstituttets sider