Om kokain

rustlf-logo 75x67Hei.
Det er en kjent sak, at storparten av den kokain man finner i Norge, er veldig uttynnet og derfor nesten ikke gir noen effekt og man trenger derfor ikke bekymre seg for overdose eller andre farlige effekter ved injisering, sniffing eller spising/drikking. Hvis man derimot bruker ren kokain, hvor farlig er da de ulike former for inntak?
Jeg vet at hvis man sniffer det, skader man nesen og luftveiene. Er faren for hjertesvikt/kollaps stor ved sniffing kontra spising/drikking? Er bivirkningene mer alvorlige hvis man injiserer det enn hvis man sniffer det? Er faren for impotens stor hvis man spiser/drikker det og da, hvor mye om gangen trengs, hvor ofte og hvor lenge skal det brukes for at man kan bli impotent? Kan man blande freebase i brus eller trengs det tabletter til for at man skal kunne innta det med leskedrikk?
Beklager at jeg kan ha formulert meg litt dumt, men jeg er i Polen og har derfor ikke tilgang til de 3 siste bokstavene i alfabetet

Mann, 35 år fra Troms
Kokain finnes i flere former. I Norge er det først og fremst kokainklorid som selges på det illegale markedet. Kokainklorid er den tradisjonelle form av kokain som har blitt misbrukt gjennom alle år. Dette er et vannløselig salt av kokain, som dannes når kokainbasen løses opp i et løsemiddel og tilsettes saltsyre. Den vanligste inntaksmåten er sniffing, men stoffet kan blant annet også injiseres direkte inn i blodet med sprøyte.
Fribasekokain (freebase) og crack blir ofte omtalt som (relativt) ren kokain. Dette er kokainklorid som er tilsatt løsemidler og deretter varmet opp slik at stoffet går over i gassform som så inhaleres ned i lungene. Via lungene når kokainet fra crack raskt fram til blodet og hjernen, noe som gjør at crack gir sterk rusvirkning, og særdeles stor fare for utvikling av avhengighet.
Ved kokainbruk generelt kan de fysiske komplikasjonene være meget alvorlige og gi pustevanskeligheter, hjertebesvær (infarkt), hjerneblødning og hjerneskade. Slike skader kan oppstå også etter kort tids bruk. Plutselig død etter kokaininntak er vanligvis en følge av epilepsilignende kramper eller forstyrrelser i hjerterytmen. Selv enkeltinntak i små doser kan i særlige tilfeller føre til hjertesvikt. Når stoffet tas intravenøst, øker risikoen. I tillegg kommer risiko for akutte skader og død som følge av nedsatt kontroll under rusen.
Ruseffekten vil komme raskere ved sniffing enn ved spising/drikking, men om faren for hjertesvikt samtidig øker kjenner ikke vi til. Generelt oppnås svært rask ruseffekt av å injisere rusmidler, men dosering kan være vanskeligere, og man risikerer også alvorlige infeksjoner og blodpropp (fordi stoffet gjerne er urent).
Kroniske brukere av kokain kan utvikle irritabilitet, søvnløshet og mistenksomhet, noen ganger også hallusinasjoner og forfølgelsesforestillinger. Vrangforestillingene likner på mange måter dem en finner ved bruk av amfetamin.
I begynnelsen øker ofte den seksuelle interessen, men vedvarende bruk vil snart føre til redusert seksualdrift. Menn som inntar kokain regelmessig, vil kunne utvikle impotens i løpet av forholdsvis kort tid. Her vil det være individuelle forskjeller.
Karakteristiske tegn ved regelmessig kokainsniffing er «tykk hals», rennende nese og eksem rundt neseborene. Fordi kokain er lokalirriterende og dessuten lokalbedøvende, kan det oppstå hull i veggen mellom neseborene.
Hos mennesker er faren for tilvenning størst ved sprøytebruk og ved røyking av crack og fribasekokain. Sistnevnte kan ikke blandes ut i brus, da det ikke er vannløselig.
> Les mer om kokain på Folkehelseinstituttets sider.