Kurs om unge og rusproblematikk

Hei, Jeg har veldig stor interesse for å jobbe med mennesker. Jeg har planer om å utdanne meg til barnevernspedagog om ikke så lenge. Det jeg lurte på var om dere vet om et sted for jeg kan ta et kurs å lære om ungdom og rus?
Jeg skrev det samme til Ung.no og de sa jeg skulle henvende meg til dere eller kommunen. Om dere kan hjelpe meg så hadde det vært fint. Men jeg vet at det er andre spørsmål som går først i rekken.

Gutt, 19 år fra Akershus.
Hyggelig at du viser interesse for dette feltet! Vi kjenner dessverre ikke til noen kurs om ungdom og rusproblematikk. Vi kan imidlertid tipse deg om noen steder som kanskje kan gi deg erfaring med feltet. New Page er en ideell stiftelse som driver forebyggende ungdomsarbeid. De har en avdeling i Oslo som du kan forsøke å kontakte. Maritastiftelsen er en kristen organisasjon som jobber med å forhindre at ungdom begynner å ruse seg, og hjelper rusmiddelavhengige til et nytt og meningsfylt liv uten rus. Marita Ung er deres tilbud for ungdom som står i fare for å bli rekruttert til rusmiljøer i Oslo. ROBUST er et forebyggende tiltak i regi av Kirkens bymisjon. Dette er et tilbud til barn og unge i skolealder og deres familier, som strever med konflikter og problemer av ulik art. Riverside er et prosjekt i regi av Oslo kommune (Handlingsplan for Oslo indre øst) og Barne- og Familie Departementet. De driver bl.a. et ungdomshus, som er et tilbud for alle ungdommer i Oslo mellom 15 og 22 år.
Det er også mulig å forsøke å bli støttekontakt for ungdom med ulike problemer (bl.a. rus – selv om det ikke er det vanligste). I så fall kan du ta kontakt med kommunen der du bor for å høre om mulighetene for dette. Om du ønsker mer informasjon om hva det vil si å være støttekontakt anbefaler vi denne artikkelen på Ung.no.
Når det gjelder kurs og konferanser så kan du holde et øye med denne oversikten på Forebygging.no. Der dukker det fra tid til annen opp informasjon om kurs relatert til teamet ungdom og rusproblematikk.