Kjæresten min skal sone på §12…

Hei, jeg har en kjæreste som har rusproblem. Det går på amfetamin og hasj daglig. Han skal snart til soning, fikk 6mnd dom pga vold. Han er også psykisk ustabil, og sånn har han vært siden puberteten. Fastlegen har søkt han til avrusning, paragraf 12 istdet for vanlig soning i en fengsel. Vi bor i nordland. Syns saken går tregt og er redd han kommer til å havne i fengsel i stedet for behandlingsinstitusjon. Han gruer seg veldig over soningen og truer med å ta livet sitt om han ikke får hjelp. Er det noe man kan gjøre selv? Har man noe tilbud i nordland i hele tatt?

Kvinne, 39 år fra Nordland
Så lenge fastlegen har sendt søknaden, er den inne til behandlig. Hvor lang tid en slik behandling tar er veldig individuelt. Vet du hvor fastlegen har sendt søknaden? Du kan eventult ringe dit og høre hvor lang tid behandlingen vil ta. Hvis kjæresten din har fått en dato han skal inn til soning, ta kontakt med legen igjen og be legen ringe de som behandler søknaden. Nordland ligger i region Nord. Vil anbefale deg eller kjæresten din å ringe til fritt sykehusvalg på tlf nr. 800 41 004. De har oversikt over hvilke hjelpetibud som finnes i nærheten av der dere bor, og hvilke tilbud som tar paragraf 12 soning. Lykke til!