Kan slanking føre til en positiv urinprøve for cannabis?

Jeg har vært rusfri i 4,5 år og fikk nå innkalling til ny runde med urinprøve i forbindelse med barnevernet. De første prøvene var helt fine, men så var det plutselig noen positive prøver på cannabis. Verdiene var veldig lave men jeg vet at jeg ikke har vært i nærheten av den slags, og lurer på om det er riktig at hvis man går opp i vekt også ned i vekt igjen om det kan være spor i gammelt fettvev i og med at det setter seg der?

Kvinne, 34 år fra Akershus.
Det har ikke lyktes oss å finne frem til noe definitivt svar på spørsmålet ditt. At THC, og nedbrytingsprodukter av dette stoffet (for eksempel THC-syre), lagres i fettvev er imidlertid veldokumentert. Det samme gjelder det faktum at disse stoffene finner veien tilbake til blodet, og således kan ende i urinen og bli påvist i urinprøver. Det finnes også studier som antyder at slanking, høy fysisk aktivitet eller andre årsaker til rask nedbryting av fettvev kan frigi så mye av disse stoffene at det kan føre til positive urinprøver for personer som ikke har inntatt cannabis på en god stund. Over tid vil imidlertid de stoffene som er lagret i fettvevet gradvis gå over i blodet av seg selv. Etter 4,5 år vil man derfor forvente at mesteparten av THCen (inkludert nedbrytingsprodukter) som befant seg i fettvevet alt var borte. Det er således usannsynlig, om enn ikke umulig, at slanking (eller lignende) skal kunne medføre positive urinprøver etter så lang tid.
Om du ønsker å lese mer om denne problemstillingen, så blir den diskutert i NCPICs nyhetsbrev for august 2009. Her henvises det også til en forskningsartikkel fra 2009: Reintoxication: the release of fat-stored Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) into blood is enhanced by food deprivation or ACTH exposure.