Kan amfetamin ha noe med minsket sexlyst å gjøre?

Jeg har en kjæreste som lenge har gått på amfatemin, men sluttet for ca 3 år siden. Han har ikke spesielt stor sekslyst og jeg lurer på om det kan ha noe med hans tidligere missbruk å gjøre.

Kvinne, 33 år fra Østfold
Du skriver at kjæresten din sluttet med amfetamin for 3 år siden. Vi vet at psykoaktive/stimulerende stoffer kan føre til en viss utmattelse en periode etter at man har brukt det. Noen blir deprimerte og noen føler seg slappe som kan resultere i minsket sexlyst. Men etter 3 år skal ikke skal ikke dette ha noe å si, med mindre han har fått psykiske plager som et resulat av rusbruk. Er han deprimert, eller nedstemt kan dette ha noe å si for manglende sexlyst. Stress kan også føre til manglende sexlyst. Vil uansett anbefale han å oppsøke lege hvis dette er et problem, og noe han ønsker å få hjelp med.