Hvordan kan jeg få foreldra mine til å innse fakta?

Hei, det har seg slik at min bror har ett problem med rus. Han røyker hasj daglig. På fest driver han med ecstasy og amfetamin. Han har gått mye ned i vekt, har sluttet i jobben, penger forsvinner, fester hver helg og har venner i rusmiljø.
Foreldrene mine vet det men nekter å innse at dette er farlig og mener det vil bedre seg etterhvert. Spørsmålet mitt er da: Hva kan jeg gjøre? og hvilken skade gir disse stoffene? Hvordan kan jeg få foreldra mine til å innse fakta? Takk på forhånd Hilsen bekymret søster på 17 år.

Kvinne, 17 år fra Vest Agder
Så bra og fornuftig at du reagerer! Ut i fra den opplysningen du gir oss synes det å være tydelig at din bror har et rusproblem. Det at han røyker hasj daglig og at han i tillegg bruker ecstasy og amfetamin i helgene er et varselstegn på dette. Noen andre ting som du påpeker er at han har sluttet jobb, bruker mye penger og har gått mye ned i vekt, noe som er ganske vanlig når man ruser seg ofte og ikke helt klarer og kontrollere bruken. Dette, sammen med det rusbruket du beskriver kan tyde på at han har problemer som han kanskje trenger hjelp til å komme ut av.
Som du skriver sier foreldrene dine noe om at det ikke er så farlig og at det vil gå over. For noen gjør det det, men for andre ikke. For noen går det veldig langt, og problemene blir større. Noe av det viktige å se på, er det man vet og har av informasjon angående rusbruket, se på hvordan livsstilen, humøret og temperamentet endrer seg, samtidig som det er viktig å se på hvilke venner vedkommende omgås.
Jeg vil anbefale deg å vise dette vi skriver her til foreldrene dine, hvis du opplever at de ikke vil ta tak i det. Samtidig skriver du ingenting om din brors alder. Er han under 18 år er det fremdeles foreldrene deres som har ansvar for han og bør gripe fatt i situasjonen. Er han over 18 år er han myndig og bestemmer selv over egne valg, da har foreldrene dine mindre rettigheter og forpliktelser ovenfor han. Samtidig kan det være viktig for han og dem at de tar en samtale med han. Kanskje du kan anbefale foreldrene dine å ta en titt  på våre hjemmesider å lese på noe av det som står på veiledning til foreldre.
Hvis du har en god dialog med broren din kan du jo prøve å høre med han hvordan han selv opplever rusbruket sitt, hva han eventuelt ønsker å gjøre i forhold til det. Fortell han hvorfor du er bekymret, hvorfor du ønsker at han skal slutte eller få hjelp til å slutte. Kanskje han har andre utfordringer i livet sitt også som det kunne vært godt for han å pratet med noen om.
Både han, foreldrene dine og du er velkommen til å ringe hit hvis dere ønsker å prate med noen anonymt. Hvis din bror ønsker hjelp finnes det hjelp å få. Men det er ulike hjelpetilbud for de som er under og de som er over 18 år. Vil anbefale deg/han/dine foreldre å ringe hit for mer informasjon i tilfelle. Dere kan også gå inn på frittsykehusvalg og samarbeidsforum.org å lese mer om ulike hjelpetilbud.
Hvis du trenger noen å prate med om den situasjonen du står i, kan det være en ide å ta kontakt med helsesøster, helsestasjon for ungdom, veiledningssenteret for pårørende eller andre voksenpersoner du har tillit til.
Du kan lese mer om de ulike stoffene her:
> Hasj
> Ecstasy
> Amfetamin