Er min mann alkoholmisbruker?

rustlf-logo 75x67Er min mann alkoholmisbruker når han drikker hver eneste dag når han er fri jobb dagen derpå? gjelder alle ferier og helger. er synlig beruset fra ca kl.18.00 hver eneste gang.
er han med på handel blir han utålmodig og vil hjem fortest mulig . har pågått i mange år og jeg synes det bare forverrer seg. han mener dette er helt normalt og at jeg er desorientert som mener at dette blir feil.

Kvinne, 49 år fra Rogaland
Det er ikke lett å svare «ja» eller «nei» på dette. Hvis en person drikker hver eneste dag når han er fri jobb dagen derpå, er ikke det i seg selv nok for å kalle personen misbruker. Det kommer mer an på mengde og drikkemønster. Og ikke minst kommer det an på kontroll/manglende kontroll. Og det at en mann som er med på handel blir utålmodig og vil hjem fortest mulig, er jo ikke uvanlig. Spørsmålet er jo hvorfor han blir utålmodig og vil hjem. Men det er klart, drikker man seg synlig beruset fra ca kl.18.00 i alle ferier og helger, og hver eneste gang, da er dette trolig et tegn på at man har et problem.
En ganske enkel måte å teste dette på, kunne være å se på et «diagnoseverktøy» som brukes når man ønsker å fastslå om noen er avhengige, eller misbruker om du vil. Ifølge dette foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
På bakgrunn av denne listen kan dere sammen vurdere hvorvidt han har et problem. Det kan uansett være en fordel for dere begge å samtale om hva slags forhold det er akseptabelt at man skal ha til alkohol i samlivet. Man kan diskutere til man er blå i ansiktet om hvem som har rett og ikke når det gjelder slike ting. Men det fører sjelden noe konstruktivt med seg. I noen tilfeller opplever par at de kan få mye igjen for å snakke om vanskelige ting i forholdet sammen med en nøytral tredjeperson. Det er en mulighet dere også kan vurdere om dere ønsker. Det kunne for eksempel være et familievernkontor. Dere finner en liste over slike kontorer her.