Er jeg avhengig?

rustlf-logo 75x67Hei. jeg flyttet til usa for noen månder siden. og her er hasj røyking mer populært enn alkohol. så jeg prøvde. har vel røyket det sånn ca 30 ganger nå. men i det siste har det blitt litt mye. ca 4 ganger i uka. jeg klarer ikke si nei lenger. er jeg avhengig?

Kvinne, 17 år fra Akershus
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger. Her kan du lese om forskning på avhengighet.
På bakgrunn av dette og det du kan lese på lenken, kan du selv bedømme om du begynner å bli avhengig eller ikke. Hvis det er slik at du ønsker mer informasjon og/eller hjelp, er du hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588 eller sende inn flere spørsmål.