Er det grunn til bekymring?

Hei, jeg lurer sterkt på om moren min kan ha, eller være på vei til å få, et alkoholproblem. over en lengre periode har hun konsumert stigende mengder alkohol. hun drikker om kvelden, noen ganger en dag i uken, andre ganger så godt som alle dagene. da jeg var mindre drakk hun så godt som aldri, og gjorde alltid et stort nummer ut av hvor viktig det er å ikke under noen omstendigheter drikke seg full. jeg føler hun tøyer grensene på hvor mye hun drikker; da jeg begynte å bli oppmerksom på alkoholbruken hennes, ble hun eventuellt litt brisen, nå drikker hun seg som oftest rimelig dritings- hun snakker med meget uklar diksjon og sier ting hun aldri hadde kommet til å si i edru tilstand. jeg vet ikke noe om hvor store mengder hun drikker, men hun er liten og nett, så alkoholets virkning blir jo kraftigere på henne. hun drikker avhengig av hvor stresset hun er, noe jeg syns er merkelig oppførsel fra en person som er perfeksjonistisk opptatt av å være ‘proffesjonell’ i alle mulige situasjoner. når hun er full, er hun nesten en annen person.
Grunnen til at jeg skriver dette er en spesiell hendelse: idag kom vi hjem samtidig, tidlig på kvelden. jeg dro ut i en time. før jeg forlot huset, hadde hun ikke fått i seg noe alkohol, men da jeg kom tilbake var hun svært tydelig beruset. jeg som er atten har jo opplevd mine egne eventyr med alkohol, og fra egen erfaring kan jeg nesten ikke forestille meg at hun ble full på under en time uten å ha en beruset tilstand som målsetning (hun drikker vin). hun drakk ikke på tom mage, vi spiste et måltid sammen før vi kom hjem. en stor hindring i å eventuellt ta dette opp med fagfolk er at mamma er lege, å søke profesjonell hjelp er litt problematisk siden hun praktisk talt jobber sammen med disse menneske daglig. hun ville altså sette respekten fra kollegaene på spill om hun skulle ta deres tjenester i bruk. å snakke med henne om dette er ikke lett- den gangen jeg prøvde ble jeg kastet ut av huset i to uker. tror dere det er grunn til bekymring? tusen takk på forhånd, det er viktig at slike tjenester som denne finnes!

Kvinne, 18 år fra Akershus
Det er lett å skjønne at du er bekymret. Det virker helt klart som om din mor har et alkoholproblem. Professor Fanny Duckert sier at vi har et alkoholproblem når vi drikker på feil sted, som kan være i bilen, til feil tid, for eksempel om morgenen, eller at du drikker feil mengde, slik at du blir for full i forhold til samfunnet og normene rundt deg. Hun mener de fleste som har et problem med alkohol egentlig er klar over dette. Men selv om de er klar over det, er det ofte vanskelig å snakke med dem om det. Dessverre er det slik at det er vanskelig å hjelpe en som ikke ønsker hjelp. Sånn sett er det viktigste i første omgang å uttrykke din bekymring. Fortell hva drikkingen hennes gjør med deg, og vær ærlig. Ofte fungerer dette bedre enn å konfrontere, men vi skjønner at også det blir utfordrende dersom din mor bare blir sint. Man kan selvsagt forsøke å motivere til endring, men generelt er det ofte utfordrende å gjøre store endringer, særlig dersom man etter mange levde år har lagt seg til noen vaner eller uvaner. Så hvis det er nytteløst, kan det hende at du blir nødt til å forsone deg med at din mor ikke er mottakelig for hjelp for øyeblikket. Til syvende og sist er det faktisk hun som må ta ansvaret for sitt eget liv.
Dersom hun skulle ønske å takke ja til hjelp, finnes det tilbud i fylket der dere bor. Hennes kolleger vil ikke få vite om dette, da de som jobber i rusbehandlingen har taushetsplikt. Gå inn på www.frittsykehusvalg.no, velg type sykdom/behandling og region, så finner du en oversikt over aktuelle tilbud. Det kan også være en mulighet for henne å gå på et AA-møte hvis hun ikke ønsker kontakt med det offentlige. Her finner du informasjon om AA. Om du ønsker hjelp og støtte til deg selv og din mor, kan vi anbefale Al-Anon, som har som formål å hjelpe familie og venner av alkoholikere. Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere er et annet tiltak vi kan anbefale. De tilbyr faglig veiledning, støtte og oppfølging av pårørende. Både Al-anon og Veiledningssenteret tilbyr veileding per telefon i tillegg til møter med pårørende. Du kan også ringe en egen telefon for barn av rusmisbrukere. Nummeret dit er 800 87 944. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), for en samtale om dette problemet.