Er det farlig å kombinere hasj og Valium?

rustlf-logo 75x67Er det farlig å bruke litt blåvalium sammen med hasj innimellom? Hva slags bivirkninger gir egentlig blåvalium? Har bare hørt det er vanedannende jeg. (tror den jeg brukte sist kommer fra øst-europa ett sted)

Mann, 30 år fra Akershus
Valium forskrives mot angst, fobier, uro, spenning og aggresjon, men er også et antiepileptisk legemiddel. Blåvalium kan ikke kjøpes på apotek i Norge, men er en betegnelse som brukes om illegal Valium, gjerne kjøpt i/importert fra Øst-Europa. Virkestoffet i både illegal blåvalium og lovlig Valium er diazepam. Mengde virkestoff er større i den illegale varianten. Som du selv sier er Valium vanedannende. I tillegg er det toleranseutviklende, det vil si at man over tid trenger større og større dose for å oppnå samme effekt. Anbefaler at du leser om forsiktighetsregler og bivirkninger i Felleskatalogen. Skriv inn ordet Valium i søkefeltet. Om det er farlig å kombinere Valium og hasj? Store doser Valium kan føre til lavt blodtrykk, respirasjonshemming og koma, men er sjelden alvorlig hvis det er tatt alene. Faren for forgiftning vil imidlertid øke dersom Valium inntas sammen med alkohol eller andre rusmidler/legemidler med dempende effekt, som for eksempel cannabis.
> Les mer om vanedannende medikamenter (benzodiazepiner) og cannabis på Folkehelseinstituttets sider.