3 elever på BUS i Ålesund!

rustlf-logo 75x67Hei, vi er noen fra Ålesund som har noen spørsmål om rus, og vi lurte på om dere ville svare på dem, siden vi har ei oppgave på skolen om alkohol. Og her er spørsmålene. Hva skal man gjør for å få vekk avhengigheten av alkohol? Hva kan skje når man er full? Hva er det verste en person kan finne på når man er full? Tar det lang tid å bli helt rusfri? Det betyr mye hvis dere svarer på spørsmålene. Hilsen 3 elever på BUS i Ålesund! 😀

Kvinne, 14 år fra Møre og Romsdal
Hva skal man gjør for å få vekk avhengigheten av alkohol?
Hvis man skal bli kvitt en avhengighet, er det nødvendig med rusfrihet. Personer som tidligere har vært avhengige av rusgivende stoffer, bør unngå alle rusmidler og medikamenter som har et ruspotensial, dvs. som kan utløse sug. Slike med kamenter er blant annet alle sterke smertestillende og beroligende midler/sovemidler. Det er vanlig at folk legger seg inn til avrusing eller behandling for alkoholproblemer. Dere kan lese mer om dette på frittsykehusvalg.no. Legemidler benyttes også i behandlingen av avhengighet. Disulfiram (Antabus) hemmer et trinn i nedbrytningen av alkohol i kroppen, slik at et nedbrytningsprodukt hoper seg opp og gir plagsomme bivirkninger. Man vil føle ubehag hvis man bruker alkohol og disulfiram samtidig, og dette kan være med på å gjøre trangen etter alkohol mindre.
Hva kan skje når man er full? Hva er det verste en person kan finne på når man er full?
Vi kan ikke svare helt konkret på dette, det er mange slags ulykker og skader som kan skje når man drikker. Hva som er det verste men kan finne på varierer veldig mellom ulike personer. På grunn av virkningene på sentralnervesystemet blir risikoen for skader, ulykker og vold økt etter inntak av alkohol. Hvilke virkninger som dominerer rusen vil blant annet være avhengig av alkoholkonsentrasjonen i blodet. Påvirkning av sentralnervesystemet gir hevet stemningsleie, redusert feilkontroll, økt impulsivitet, kritikkløshet og økt risikovillighet. I tillegg kommer svekket hukommelse, bevissthetsreduksjon og redusert bedømmelsesevne. Det er store individuelle forskjeller. Allerede ved en alkoholkonsentrasjon i blodet opp mot 0,5 promille føler man seg vanligvis lett påvirket. For mange personer vil en ”vanlig festpromille” gjerne være i området omkring 1 promille. I området 1-2 promille blir de uønskede virkningene gradvis mer uttalte, og man blir bl.a. ustø, trøtt og sløv. Ved svært høy promille kan pustesenteret i hjernen lammes. En alkoholkonsentrasjon omkring 3 promille eller høyere kan være dødelig.
Tar det lang tid å bli helt rusfri?
Hvis dere tenker på om det er vanskelig for en person å slutte og drikke, er det også her store individuelle forskjeller. Noen har drukket mye over lang tid, og da tar det lang tid. Andre har ikke så alvorlig alkoholproblemer og da vil det ta kortere tid. Dere kan les mer om alkohol her. Vi anbefaler dere også å se på klara-klok.no og ung.no hvor det er mye informasjon om det dere lurer på. I tillegg er det en del informasjon på denne siden om veiledning til skoleoppgaver. Her finner dere vår veiledningssiden vår.