Min mor har brukt 20 Paralgin forte på 2 døgn

Jeg har et spørsmål angående hvor gale et pillemisbruk er.Moren min sliter med den slags, og jeg fant ut at hun hadde tatt 20 paraglin forte og 12 sovetabletter på 2 døgn.
På en skala fra 1-10, hvor alvorlig er dette?

Kvinne, 23 år fra Rogaland
I og med at din mor har brukt 20 Paralgin forte og 12 sovetabletter på 2 døgn kan det nok tenkes at hun har utviklet en avhengighet til tabletter. Toleransen for tablettene er ganske høy. Vi vil ikke skalere alvorlighetsgraden av dette. Det beste er om du selv prater med din mor om dette. Kanskje du kan høre med henne hvorfor hun tar så mye tabletter, hva hun tenker om bruken sin selv og hvor mye av dette skriver legen ut? Uttrykk gjerne din bekymring og dine spørsmål rundt dette. Du kan også gå inn på felleskatalogen / pasientutgaven å lese om virkning og bivirkning av Paralgin forte og sovetablettene (du må da finne ut hva de heter), for å øke din kunnskap om de ulike preparatene. Du er også velkommen til å ringe oss, 08588 hvis du ønsker å prate med noen om dette.