Jeg vil ut, men aner ikke hvordan…

Hei. Jeg er en voksen mann som sliter med depresjoner. Har barn og kjæreste. De vet ikke at når jeg er alene, så røyker jeg hasj, så fort jeg har muligheten. Jeg røyker ikke når jeg har barna, men ofte ellers. Murer meg inne og røyker til jeg sovner. Det er ingen jeg tør å si dette til, da ingen vet at jeg holder på sånn som dette. Jeg klarer ikke å slutte, men tør ikke hendvende meg noe sted, da jeg er redd for hva som kan skje iht omsorgen for barna osv. Jeg vil ut, men aner ikke hvordan…..

Mann, 39 år fra Akershus
Det at du ønsker å slutte er en god start. Hva som skal til for at man skal klare det kan variere fra person til person. Dersom du tenker at dette er noe du først og fremst skal klare uten profesjonell hjelp, vil vi anbefale at du sjekker ut følgende tre hasjguider: En guide for deg som vil slutte med hasj, Slutte med hasj,? Helping someone with problem cannabis use.
Alternativt kan du oppsøke lege, som kan viderehenvise deg til f.eks. poliklinisk behandling. Dette innebærer samtaler med psykolog eller tilsvarende. Kan hende du kan få hjelp i forhold til dine depresjoner samtidig? Du skriver at du ikke ønsker å fortelle noen om dette på grunn av frykt for hva som kan skje i forhold til omsorgen for barna. Legen er i utgangspunktet bundet av taushetsplikt, og skal i følge Barnevernlovens § 6-4 2. ledd kun gi opplysninger, uten hinder av taushetsplikt, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet, eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Er du i tvil om hva som er riktig for deg å gjøre, anbefaler vi at du rådfører deg med en person i organisasjonen Anonyme Narkomane. Ring NA-telefonen, tlf. 90529359, alle hverdager fra kl. 17-19. Du kan også gå på et møte og prate med noen der. Det er mange der i tilsvarende situasjon. Her finner du møtelisten.