Hvordan slutte å drikke?

Jeg er avhengi av alkohol men jeg har prøvd å slutte men jeg greie det ikke kan noen skrive tipps hvordan man kan slutte med det?

Jente, 15 år fra Buskerud
Først og fremst er det fint at du innser at du har et problem, og at du har et ønske om slutte. Dette er to viktige forutsetninger for å kunne lykkes. Videre er det viktig at du ikke går og sliter med dette alene, men at du samarbeider med noen. Har du noen voksepersoner du kan støtte deg til? Det kan være foreldre, helsesøster, lærer, helsestasjon for ungdom, utekontakten, eller andre voksenpersoner du har tillit til. Ofte hjelper det å prate med noen voksne som bryr seg. De har som regel mye livserfaring og kunnskap, og kan ofte se situasjoner i livet på en annen måte enn det man gjør når man er i tenårene. Bare det å prate om hva som er vanskelig i livet kan være en hjelp i seg selv. Ofte finner man ut av ting ved å høre seg seg selv tenke høyt. Hvis ikke du har kontakt med det offentlige hjelpeapparatet, kan du også ta kontakt med barnevernet og forklare situsjonen for dem. De har mulighet til å henvise deg videre der du kan få hjelp. Det kan også være en ide å gjøre aktiviteter som ikke innebærer alkohol, dette for å få kroppen og hjernen til å fokusere på noe annet enn det som er vanskelig. Prøv å tenk ut hva du liker å gjøre, hva som gjør deg glad, kanskje dette er noe du kan bruke mer tid på?