Røyka hasj i 3 år

Har røyket hasj hver dag i 3 år. Har merket gradvis at hukommelsen er dårligere, spessielt kortidshukommelsen. Har også merket at jeg blir svært fort hissig. Nå røyker jeg bare 1 gang i uken.. Er dette skadelig?

23 år fra Telemark
Når du har røyka daglig i 3 år, og nå ukentlig, betyr det at det har lagret seg store mengder med nedbrytningsprodukter av thc – metabolitter , i fettvev i kroppen din. Regelmessige brukere kan derfor ha et konstant reservoar av cannabisstoffer i kroppen, selv om disse ikke er aktive. Men dersom du slutter, vil dette forsvinne ut av kroppen din etterhvert. Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander. Langvarig bruk øker risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner, kan utløse psykoser hos disponerte individer og kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Fysisk kan langtidsbruk svekke lungefunksjonen og gi kronisk bronkitt, astmaplager og andre lungesykdommer, inkludert økt risiko for lungekreft, redusere kroppens immunforsvar mot infeksjoner, samt påvirke hormonbalansen i kroppen både hos menn og kvinner.
Dersom du noen gang vurderer å slutte med hasj, vil vi anbefale deg å lese hasjguiden. Der står det hvordan stoffet virker, hva som skjer med kroppen når du slutter og hvor lenge evt. abstinenser varer m.m.