Er hasj så farlig som folk vil ha det til?

Hei, lurte bare på om marihuana/hasj er så veldig farlig som folk får det til å være? Har prøvd et par ganger, syns egentlig det var litt bedre enn med alkohol, siden alkohol kan gjøre folk så aggressiv osv. Føler meg litt «drug addict» når jeg røyker. Som sagt, har bare prøvd 3-4 ganger, over en lang tid, men det jeg vet ikke om jeg burde slutte å prøve det, og bare holde meg til alkohol. Hva mener dere?

Gutt, 16 år fra Nord-Trøndelag.
Du forstår sikkert at vi ikke kan råde deg til å ta et rusmiddel fremfor et annet. Det er slik at alle rusmidler har sine skadevirkninger. Alkohol er både et stimulerende og dempende rusmiddel, mens hasj er dempende og hallusinogent. Det vil si at de virker på forskjellige måter i hjernen. Her kan du lese mer om hva som skjer i i kroppen når du drikker alkohol, og her kan du lese mer om virkningene av hasj. Det at du føler deg som «drug addict» når du røyker hasj kan ha en sammenheng med at det er et ulovlig rusmiddel i Norge og de fleste andre land.