Drikker alkohol når jeg har det vanskelig, og det har jeg nesten hver dag

blue-question-markHei.
Jeg har vært rus fri i 7mnd nå, men jeg tyr fortsatt til alkoholen når ting er vanskelig, og ting er vanskelig så si hver dag… Hva burde jeg gjøre?

Kvinne, 16 år fra Østfold
Så bra at du har vært rusfri fra andre stoffer så lenge!
Du skriver her at du drikker alkohol når ting er vanskelig, og at ting er vanskelig nesten hver dag. Det er viktig at dette ikke blir en hemmelighet du bærer på selv. Hvis ønsket ditt er å slutte med alkohol er det viktig at du er ærlig med deg selv og andre om hvor mye du drikker, når du drikker og hvorfor du drikker. De andre/ den andre kan være en behandler hvis du er i et hjelpeapparat, foreldre, helsesøster, (helsestasjonen for ungdom), utekontakten eller noen andre voksenpersoner som du har tillit til. Det er også viktig å få satt ord på hva det er som gjør livet vanskelig. Ofte hjelper det å prate med noen voksne som bryr seg. De har som regel mye livserfaring og kunnskap, og kan ofte se situasjoner i livet på en annen måte enn det man gjør når man er i tenårene. Bare det å prate om hva som er vanskelig i livet kan være en hjelp i seg selv. Ofte finner man ut av ting ved å høre seg seg selv tenke høyt.
Hvis ikke du du har kontakt med det offentlige hjelpeapparatet, kan du også ta kontakt med barnevernet og forklare situsjonen for dem. De har mulighet til å henvise deg videre der du kan få hjelp.
Det kan også være en ide å gjøre aktiviteter som ikke innebærer alkohol, dette for å få kroppen og hjernen til å fokusere på noe annet enn det som er vanskelig. Prøv å tenk ut hva du liker å gjøre, hva som gjør deg glad, kanskje dette er noe du kan bruke mer tid på??