Vil jeg kunne oppleve en cannabispsykose igjen?

For nesten to år siden, hadde jeg et par bad trips på marijuana. Den første artet seg slik at jeg ble grepet av angst (irrasjonell, uspesifisert frykt), som deretter gikk over i at hjernen restartet hvert femte-sjette sekund. Ellers var jeg rimelig groggy og svimete helt til jeg la meg. Symptomene var borte påfølgende dag. Den andre gangen (samme uke), derimot, opplevde jeg ikke angst, men ellers var alt likt. Jeg fikk ikke panikk, og tenkte bare "Jaja, så får jeg legge meg og sove igjen". Dagen etter var imidlertid ikke symptomene fullstendig borte – om dette var på grunn av selve marjuanaen eller min egen altfor livlige fantasi vites ei, men det skulle ta nesten ei uke før jeg følte at jeg gikk samme vei som verden igjen. Jeg hadde ikke røyket marijuana før dette, og har naturlig nok ikke rørt det siden, men jeg er likevel full av spørsmål. Enkelte påstår nemlig at jeg opplevde en cannabispsykose, og dette kan jo godt være. Jeg røyket tross alt ganske mye av jointene, som begge var ganske fullstappede med marijuana. Så til spørsmålet! (…endelig.) Er det sannsynlig at jeg vil oppleve en lignende "cannabispsykose" igjen, dersom jeg røyker hasj? Marijuana er uaktuelt for min del, men de få gangene jeg har røyka hasj før (ikke mer enn fem-seks ganger), har jeg ikke merka noe annet enn å bli litt trøtt. Jeg er ikke særlig lettskremt av meg, men om noe først har satt et støkk i meg, trenger jeg profesjonelle til å overbevise meg om at det enten ikke er farlig, eller at jeg sannsynligvis ikke vil oppleve noe slikt igjen hvis jeg passer på å ikke ta altfor mange magadrag. Og kan dere ikke overbevise meg om at det ikke er farlig, så får jeg vel bare la jazztobakken ligge, men jeg håper dere virkelig er så upartiske som dere påstår, og ikke serverer meg den klassiske "Hasj er farlig! Ikke spør hvorfor"-propagandaen jeg får fra de fleste hold. Vennlig hilsen ei som kanskje tenker litt for mye.

Jente, 20 år fra Telemark.
De episodene du beskriver kan høres ut som lette cannabispsykoser, eller cannabisutløste forvirringstilstander. Dette forekommer oftere ved høye doser THC (det viktigste virkestoffet i cannabis), eller hvis man er svekket som følge av for eksempel sykdom, underernæring, søvnmangel eller inntak av andre stoffer. Man regner med at om lag 10 % av de som bruker cannabis vil oppleve denne type reaksjoner i mer eller mindre alvorlig grad. Det er vanskelig å svare på om du kan oppleve lignende reaksjoner igjen om du røyker hasj senere. Hasj inneholder vanligvis 6-10 % THC, mens marihuana vanligvis inneholder opptil 10 % THC. Det finnes imidlertid varianter av marihuana som kan inneholde så mye som 15-20 % THC. Siden du alt har opplevd dette to ganger, kan det hende at du er mer utsatt for å få slike reaksjoner enn andre. Da sannsynligheten for slike opplevelser bl.a. er knyttet til høye doser THC, vil inntaksmetoder der man får i seg høye konsentrasjoner av stoffet, eller det å røyke mye på en gang, være lurt å unngå.