Skyldes det hasjen eller ettervirkninger av piller?

Jeg har noen spørsmål. For ca en mnd siden havnet jeg på sykehuset pga matforgiftning (trodde legene). Men det var mye som ikke stemte med de symptomene jeg hadde. Jeg var svimmel når jeg var våken, trodde jeg skulle svime av innimellom. Og når jeg skulle sove å lukket øynene var det akkurat som om jeg satt i en karusell og alt gikk rundt og plutselig brå våkner jeg. Fordi det «kiler» i magen/bryst. Og jeg blir redd av dette. For jeg kjenner det bygger seg opp. Jeg trodde det ville gå over etter hvert. Men nå har det gått snart en mnd, og jeg sliter fortsatt med dette.
Jeg gruer meg til å sove hver natt. Innimellom skjer det nr jeg er våken også, det er en følelse av at noen skremmer deg ordentlig på en måte. Tidligere har jeg ruset meg en del på piller. Alt fra Imovane, til Rohypnol. men jeg har sluttet med dette. Siste gang jeg spiste noe er for et halvt år siden, og før det var det enda lenger siden. Jeg røyker også en del hasj, uten at det går utover hverdagen min. Jeg fungerer jo likt som alle andre. Men så har jeg tenkt litt på hva de søvnproblemene og sånn kan komme av. Og da har jeg tenkt på pillene og litt på hasjen. Kan det være ettervirkning av piller? Og hva skal jeg gjøre med dette? Jeg kan jo ikke akkurat gå å fortelle legen min det. Og så en annen ting… Når jeg har røyket hasj eller drukket alkohol, så har jeg ikke noen problemer med å sove eller sånn. Jeg har vært hos legen, for jeg trodde det kunne være stoffskiftet. Men det var det ikke. Om dette er ettervirkninger av piller jeg har spist tidligere, hva skal jeg gjøre da? Jeg sliter skikkelig med dette, det er utrolig ubehagelig. Og jeg klarer på en måte ikke slutte tenke på det. Og det gjør alt mye verre. Håper på svar!

Jente, 20 år fra Østfold.
Det høres ut som om de plagene du beskriver kan være angstrelaterte. Hva dette eventuelt skyldes er et annet spørsmål. De pillene du nevner faller under betegnelsen benzodiazepiner (Imovane er riktignok kun et benzodiazepinlignende stoff). Det er ikke uvanlig å oppleve abstinensreaksjoner når man slutter med benzodiazepiner (spesielt etter flere måneders bruk av doser som er høyere enn det som er anbefalt). Slike abstinensreaksjoner kan være uro, angst, kvalme, kramper, skjelvinger, hjertebank, økt puls og økt blodtrykk. Disse abstinensene kan vare lenge, gjerne flere måneder. Angst og depresjonsproblematikk er imidlertid også relativt vanlige bivirkninger av hasjbruk. Selv om du opplever at du har lettere for å sovne når du tar hasj eller alkohol, vil dette trolig gjøre problemene verre på sikt.
Du skriver selv at dette ikke er noe du kan fortelle legen din, men det er akkurat det vi synes du bør gjøre. Legen har taushetsplikt, og det er viktig at legen din kjenner hele sannheten for å kunne gi deg rett behandling. Vi foreslår derfor at du tar dette problemer opp med legen din. Han/hun kan enten forsøke å behandle deg selv, eller henvise deg videre til en spesialist, for eksempel en psykolog eller psykiater (en ruspoliklinikk kan kanskje også være aktuelt). Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588, om du ønsker å snakke med en veileder om disse problemene, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak.