Min kone drikker mye, bør jeg stille et ultimatum?

Hei!
Min kone har hatt et høyt alkoholforbruk over flere år. På det meste har konsumet vært over en flaske rødvin pr. dag. For et halvt år siden tok jeg dette meget bestemt opp med henne, resultatet var alkoholen ble fjernet fra huset og vi gikk til legen sammen. Hennes ønske er å ha et "normalt" forhold til alkohol, å kunne drikke et glass til maten i ny og ne, noe legen mente var akseptabelt. Etter et par måneder uten alkohol, er hun så smått begynt å vende tilbake til sitt gamle mønster. I sist uke drakk hun rundt 25 alkoholenheter. Jeg merker at situasjonen sliter på meg, samtidig som jeg synes det er tungt og ta den ene konfrontasjonen etter den andre. Bør jeg stille ultimatum, eller overreagerer jeg? Takk for svar

Mann, 45 år fra Hordaland
Det er ikke rart at du har antennene ute når det gjelder din kones alkoholinntak i og med at hun har hatt problemer med drikkingen tidligere. Prøv å prat henne og spør hva hun mener er normalt inntak av alkohol, hvor mye og hvor ofte. Spør henne hvorfor hun drikker. Fortell henne hva det gjør med deg at hun drikker så mye, hvorfor du er bekymret, hva som plager deg med det. Fortell henne også hvordan du oppfatter henne når hun har drukket. Legger ved en alkoholtest/profil hvor dere kan kartlegge hennes drikkevaner. (Fra ung.no hvor-mye-er-for-mye) Vil også anbefale deg å ta kontkat med noe som heter veiledningssenteret for pårørende 22993490, de kan gi god veiledning på dette feltet. Både du og din kone er også velkommen til å ringe hit hvis dere skulle trenge noen å snakke med, eller har spørsmål angående situasjonen.