Kjæresten min røyker hasj, kan det skade utviklingen av baby i magen?

Hei, kjæresten min har røykt hasj i nesten 10 år. Han prøvde å slutte for noen mnd siden, men begynte igjen. Han røyker mindre enn før nå, dvs har trappet ned. Nå røyker han ca en gang daglig. Jeg synes fortsatt det er for mye men er nok ikke så lett å slutte helt. Mitt spørsmål er: Hvs vi får barn og han røyker hasj- jeg røyker ikke- kan det være farlig for barnets utvikling i magen?

Kvinne, 28 år fra Oslo
THC i hasj fører til at mannen får en dårligere sædkvalitet, på den måten at det er vanskeligere å bli gravid. Sædcellene får større problemer med å nå fram til egget. Du kan lese mer om dette på forskning.no. THC er fettløselig, og i sædcellene er det ikke noe særlig fetvev og feste seg til, hvis det er noe i det hele tatt. (wikipedia) Dette medfører at det sannsynligvis ikke er noen stor risiko for at barnets utvikling i magen vil ta skade.