Er det mulig å teste positivt på amfetamin uten å ha rørt det?

Lurte på hvordan det er mulig og finne amfetamin i urin når jeg vet at jeg ikke har rørt d på flere måneder? kan d være andre stoffer som fremkaller samme type målinger som amf?

Mann, 22 år fra Nordland
Det kommer an på hva slags tester du har brukt. Hvis prøven du har tatt ble sendt inn til analyse, til f.eks. Folkehelseinstituttet, avd. for rettstoksikologi, vil det kun bli slått ut på amfetamin dersom du har brukt det. Dette er den sikreste og mer korrekte måten å ta en urinprøve på. Hvis du har brukt andre type urinprøver, eks. en screeningtest, kan det forekomme at stoffer som f.eks methamfetmian og dexedrine vil manipulere prøven og gi utslag på amfetamin.