Jeg føler meg rådløs, kjæresten min har begynt med amfetamin igjen.

Jeg føler meg helt rådløs nå.Har vært sammen med samboeren min i over 7 år.Da jeg traff han brukte han speed..men slutta med det etter vi ble sammen..trodde jeg! har funnet stoff gjemt i bil og tøyet hans tidligere,men det er noen år siden nå.Da har han kommet med unnskyldninger om at han har oppbevart det for en kompis( ikke at jeg tror på det,men har ikke klart å gå ifra han fordi jeg er så glad i han) Jeg er selv en ressurssterk og oppegående jente.Aldri prøvd noe som helst. For noen dager siden fant jeg en liten pose med ett hvitt stoff oppi.Den var nesten tom,men jeg skjønte at det var stoff.Jeg konfronterte han med det,men han var rolig og kald og sa at det ikke var han sitt.Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Føler meg alene og rådløs. Er jo så glad i han og vil jo at det skal være bra! Men jeg kan ikke være sammen med en rusavhengig!!!!! Vi har begge jobb og hus sammen! hjelp meg.Vet ikke hva jeg skal gjøre……

Kvinne, 26 år fra Sogn og Fjordane
Skjønner at dette er en vanskelig situasjon. Hvis han benekter rusbruket sitt, må du enten velge å tro han, eller så er det viktig at dere får pratet mer ut om dette. Skal et forhold fungere bra i lengden er det viktig at det blir bygget på tillit. Er det andre ting som tyder på at han ruser seg? Økonomisk, sosialt, humørsvingninger…? Er dette eventuelt noe du kan ta opp med han? Prøv å prat med han om hvorfor du er bekymret, hva du er redd for, hvorfor det er vanskelig for deg å være sammen med han hvis han ruser seg. Har du behov for mer råd og veiledning, vil vi anbefale deg å ringe veiledningssenteret for pårørende, 22 99 34 90 (man-fre 09-16).