Har samboeren min et alkoholproblem?

Hei, jeg er en jente på 21 år. Spørsmålet jeg vil stille gjelder ikke meg, men samboeren min på 28 år. Vi har vært sammen i 2,5 år. Da jeg møtte ham drev han på med hasj, E og den slags. Han la etter hvert dette på hyllen, men ikke alkoholen.
Han har alltid hatt problem med å begrense seg og når han drikker, kan han drikke seg så full at han sovner i grøfter, truer andre til slåsskamp eller rett og slett glemmer alt som har med hemninger å gjøre. Han skifter personlighet når han drikker, han går fra å være sverdens snilleste, til en ufyselig person som kjefter og skubber meg bort. Han slår opp med meg i fylla, han kallar meg de verste ting og han drar på nach med så kalte "dårlige" venner. Jeg vet han angrer så mye dagen derpå, men i det siste har jeg begynt å føle meg som en dårlig andreplass når jeg sammenligner meg selv med hvor mye alkohol er verdt for han. Det er ofte flaut å se hvordan andre reagerer på oppførselen hans når han drikker og jeg føler meg ofte som den m! est "ansvarlige" i forholdet, selv om alderen ikke akkurat skulle tilsi det.
Alt dette har den siste tiden begynt å påvirke meg negativt, jeg har problemer med å sove, jeg har mareritt og jeg gruer meg til helgene. Jeg har konfrontert han flere ganger, men han bare blåser det bort og drar ut på byen likevel. Har han et problem, eller overdriver jeg? Jeg har prøvt å være så "objektiv" som mulig, men jeg er ikke den eneste som reagerer på hvordan han oppfører seg. Håper på litt råd som kan hjelpe i denne situasjonen.

Kvinne, 21 år fra Buskerud
Du spør om samboeren din har et problem med alkohol. Ut i fra det du beskriver ser det ut som han har et problem. Det at han til stadighet drikker så mye at han mister kontrollen over egen oppførsel, endrer personlighet og lar det gå ut over andre er ofte noen tegn. Du sier at du har konfrontert han mange ganger, men at han blåser det bort. Prøv å fortell han hva det gjør med deg at han drikker så mye, og at han oppfører seg slik som han gjør i fylla. Si eventuelt hvorfor du er bekymret for han. Spør om han ser hva det gjør med folk rundt han når han til stadighet drikker seg så full, du kan også spørre han hva det gjør med han. Hvis han ikke er villig til å prate om dette, høre på deg og eventuelt gjøre noe med dette problemet, må du ta stilling til om du fremdeles vil være i forholdet. Det er viktig å være klar over at du kan ikke forandre han, men at det er noe han må velge å gjøre selv. Det er viktig at du setter grenser for deg selv. Prøv også å tenk gjennom hvilke forventninger du har til forholdet og til samboeren din, og prat med han om dette. Spør også han om hvilke forventninger han har til forholdet og til deg. Hvis du har behov for å prate med noen angående dette, er du velkommen til å ringe oss.