Alkoholbruk og naltrexon.

Noen tanker om bruken av Naltrexone(receptor antagonist) til bekjemping av rusproblem. Rusproblemet er ikke hyppighet, men heller mengde når det drikkes. Har i mange år slitt med at jeg drikker meg sanseløs når jeg drikker i helgene. Har ingen problemer med begrensning utover helgefylla.
Og hvordan er tilgjengligheten av Naltrexone(eller liknende medikamenter) Takk

Mann, 27 år fra Østfold
Det er gjort en del forskning rundt dette med naltrexone (opiatreseptorblokkeren) og behandling i forhold til alkoholavhengighet. Såvidt vi vet er det blitt brukt for å forhindre tilbakefall, og avvente risikoen for sprekk. En artikkel i Dagens Medisin skriver også at "Naltrexon medfører at man ikke får noen velværefølelse ved alkoholinntak. Dermed kan hjernen 'avlæres' når det gjelder trangen etter alkohol. Det ser ut som at Naltrexon er blitt brukt i forbindelse med de som har et større alkoholproblem, alkoholikere. Naltrexon er ikke i bruk i Norge pr. i dag så vidt vi kjenner til når det gjelder alkoholavvenning. Derimot kan det bli brukt i behandlig til opiatavhengige. (Står i nettutgaven av norsk legemiddelhåndbok)
Du spør om tilgjengeligheten til Naltrexon eller andre ligende medikament. I Norge er antabus det mest vanlige medikamentet som blir brukt og som kan medvirke til avlæring av alkoholinntak. Det som skjer er at alkoholnedbrytingen hemmes, acetaldehyd hoper seg opp i blodet og gir sterkt ubehag. En såkalt antabusvirkning.
Du kan også ringe oss hvis du skulle ha behov for mer råd/veiledning med tanke på alkoholbruken.