Haster! Hatt en sprekk på amfetamin…

HASTER!!!! håper så inderlig kan gi meg et veldig raskt svar.. Vel..kort fortalt og forhåpentligvis forståelig; jeg har tidligere ruset meg på amfetamin i en periode på endel år,men vært nøktern i ca3år. Men for noen uker siden fikk jeg " tilbakefall", og rett på å bruke nål som tidligere. Har endel psykiske diagnoser, men har jobbet meg opp over, og innsåg at rusingen måtte ta slutt, så gav meg selv til i går, og ingenting etterpå. Men så dukker jo det opp en del problemer, og jeg husker ikke om det er "normalt" så ble veldig redd!!
Det som skjedde var at plutselig i natt begynte en merkelig/intens følelse i kroppe,først på beina, så ryggen osv.. Det er noenlunde begynt å komme seg, har litt "prikking" på forskjellige steder. Plutselig kritthvit i huden og iskald(hakket tenner), så plutselig veldig hett, og svetten strømmer.. Har feber, men den oxo er på vei ned,har tatt febernedsettende. Har også hatt litt vansker med å puste skikkelig inn med magen, det har blitt mer overflatisk. Og da tiltider veldig vanskelig. Går noe bedre med pusten nå,og merker ikke mye til det viss jeg ligger på siden. Kroppen holder ikke på noen mat eller væske.
Sikkert litt dumt spørsmål,men jg klarer ikke tenke rasjonelt så, kan dette være avtenningen, siden jeg ikke har rust med på ca12 timer, eller har jeg klart å "ødelegge" noe?? kan jeg ta medisin som vanlig? Går på Seroquel som eg kunne tenkt meg å tatt, slik at jeg kanskje fikk sove.. Men siden jeg innimellom plutselig har oppkast, vet jeg ikke om jeg tørr helt sove.. er redd noe skal skje.. Og psyk. problemene gjør ikke tankene lettere.. Om det er en forventet reaksjon, ellerom noe er galt.. håper min fortvilelse blir forstått, og at noen kanskje har mulighet å gi en tilbakemeld. så raskt så mulig.. På forhånd TAKK!

Kvinne, 24 år fra Hordaland
Det du beskriver av kroppslige reaksjoner høres betydelig ut som avtenning/abstinenser. Hvis du har ruset deg jevnt på amfetamin i noen uker så er kroppen sliten og psyken sliten, så det at kroppen reagerer slik du beskriver trenger ikke være unormalt. Det som er viktig er at du får i deg mat og drikke, og får nok søvn. Hvis du fortsetter å kaste opp, og ikke får i deg vann, eller annen form for (aloholfri)væske, eller noe form for næring, er det lurt av deg og kontakte lege. Søvn er også viktig, spesielt med tanke på at du går på seroquel som er et antipsykotikum. Dette fordi lite søvn og hardkjør på kroppen kan føre til psykotiske tilstander, og med tanke på at du går på slike medisiner til vanlig, er det viktig med søvn. Får du fortsatt ikke sove, vil vi anbefale deg å ta en prat med legen slik at du eventuelt kan få noe å sove på. Når det gjelder seroqual er det nok ikke særlig farlig å ta medisinsk dose, kroppen er vant til medisinen, og i og med at det er et antipsykotikum kan det til og med være lurt/viktig. Lykke til og ring oss gjerne på 08588 hvis du har behov for å prate med noen.