Min sønn 19 år

Min sønn er 19 og det ble ingen eksamen fra videregående..jeg har funnet så mange ting som sier hasj.Jeg/vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre,grenser er overskredet og han har alle tegn på hasjmisbruk.Tror han sliter med abstinenser også,viser alle tegn.Er taus og vil ikke snakke om det.Raseri,nervøs ,spiser lite og virker nervøs og stresset. Det er kun uker til Førstegangstjeneste…jeg/vi er redd det blir en kort affære,når div.prøver blir tatt..Det ødelegger oss som par og lillebror observerer også.Jeg vil ikke ha han hjem ,hvis Forsvaret ikke "vil ha han"Men har vi noe valg?.Jeg vet ikke hva vi kan gjøre,han er over 18,men vet ikke sitt eget beste.Han er nok fortvilet og skuffet over seg selv,innerst inne.

Kvinne 48 år fra Akershus.
Dere kan være tilstede, være foreldre. Snakke med ham om hva hans bruk gjør med dere og deres følelser for ham. Fokuser på hva hans bruk gjør med familien og den enkelte. Som du sier er han 19 år, og kan selv bestemme om han ønsker hjelp eller ikke. Ved siden av å være klare på deres følelser, kan dere tilby å hjelpe han til å få profesjonell hjelp. Men da er det også samtidig sette grenser for hva dere kan tåle av oppførsel og bruk av rusmidler. Dere kan, så lenge han bor hjemme, sette grenser for hva dere tillater. Det kan innebære begrenset mulighet til benytte bolig og begrenset tilgang på penger. Kontakt oss gjerne på tlf 08588, eller ring Veiledningssenteret for pårørende tlf. 22993490