Livredd for å bli avhengig av sobril…

Hei! Jeg har nå brukt en halv til en hel sobril i døgnet (15mg), de siste fjorten dagene. Er livredd for å bli avhengig, men holder ikke ut angsten, uroen, synsforstyrrelser og humørsvingninger. Er i en relativt presset situasjon nå med baby og en kropp som ikke har kommet seg etter fødsel. Ammer ikke. Hvor fort blir man avhengig, og hvor stor dose må til? Jeg har prøvd en god del andre medisiner, men synes ofte de har mange ubehagelige bivirkninger.
Sobrilen funker så bra på meg! Jeg får bare bort de irrasjonelle tankene og jeg føler meg mer NORMAL.. Vet jeg må kutte de ut snart, men gruer meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette uten! Jeg ønsker helst ikke å snakke så mye med legen min om dette, for jeg er redd for at jeg da får kutt på sobrilen. Ellers har jeg alltid vært veldig flink til å bruke medikamenter med stor forsiktighet de 15 årene jeg har slitt med angst. Men nå orker jeg ikke kjempe mer. Jeg er utrolig lei, og utrolig sliten. Har jeg blitt avhengig allerede, og hva gjør jeg nå?

Kvinne, 44 år fra Vestfold
Det er individuelt hvor fort man blir avhengig av sobril. Det er et bensodiazepam med stor avhengighetsfare. 15 mg i døgnet er ikke en stor dose men for å få samme effekt som nå kommer du mest sannslynlig til å måtte øke mengde etterhvert. I felleskatalogen (legg ved link)står det at medisinsk behandlig på sobril kan være fra (max) 1 til (max) 3 mnd, alt ettersom hva man tar det for. (Dette skal avtales med lege) Det står også at toleransen øker vanligvis etter 1-2 uker. Du spør om du har blitt avhengig allerede, det har du mest sannsynlig ikke, med annet du har utviklet en psykisk avehengighet. Men det er viktig, som du påpeker selv, å være forsiktig og klar over faren ved avhengighet. Vil anbefale deg å ta dette opp med lege hvis du får problemer med å slutte. .
Du sier at du sliter med angst. Hvis ikke du allerede har vært i kontakt med hjelpeapparatet, kan det å ha jevn kontkakt med psykolog/psykiater være en hjelp. Noen opplever det godt å ta kontakt med angstringen, tlf. 22 22 35 30, kanskje de kan tipse om ulike hjelpetilbud også?