Er fleinsopp farlig?

Er fleinsoppen så farli som mange sier den er? hvor mange sopper må
man spise får å få en normal dose?
fins der en bok eller noe som kan hjelpe å identifisere soppene?
hvordan vet man att man har rett sopp?

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
Fleinsopp er et naturlig hallusinogen, der virkestoffet er psilocybin. Det er usikkert om bruk av naturlig hallusinogen gir fysiske skader på hjernen eller andre organer. Risikoen er mer knyttet til de farer og/eller skader man kan utsette seg for i rusa tilstand når realitetsbildet blir forvrengt. Langvarige endringer av personlighet og atferd, og forekomst av sinnsykdom er registrertetter bruk av psilocybin. Det er hevdet at bruk av slike stoffer kan provosere frem latent sinnsykdom hos disponerte misbrukere. Soppbok fåes kjøpt i vanlige bokhandlere. Hva som er normal dose er ulikt. Du kan lese mer om fleinsopp her.