Hei, Har drevet litt med speed i 6 mnd, tilsammen 7-8 gram. Jeg har et syndrom, som gjør at jeg føler meg sliten og trøtt.. Så da jeg prøvde speed første gang tenkte jeg WOW.. Men jeg nå er jeg kommet til et punkt, at jeg er klar over at hvis jeg fortsetter, er jeg redd jeg ikke klarer å slutte… Samtidig tenker jeg på mine indre organer,, jeg har ingen hjertefeil, eller slik.. bare kroniske leddsmerter, og det blir jo selvsagt ikke bedre at jeg bruker speed når leddene er vonde fra før..Jeg leser jo mesteparten av innleggene her, men jeg vil jo helst ha svar på eget spm. Jeg sniffer speeden, og nå lurer jeg på hva som er kritisk med speed, har hørt at levera er voldsomt utsatt.. Jeg drikker MYE vann( 3-4l) etter inntak. Og er det mulig å bli HELT ren igjen, etter bruk,. med tanke på de skader du får av bruken…

Mann, 25 år fra Nordland
Amfetamin er et sentralstimulerende rusmiddel som fører til høyt blodtrykk, puls og hjertefrekvens. Når man ruser seg på amfetamin kan risikoen for at det skal oppstå angst, depressive følelser i etterkant og hallusinasjoner være stor. Særlig hvis man ruser seg over tid. Aggresjon er heller ikke uvanlig. Ved langverig sniffing kan det forekomme skader på slimhinnene i form av blødninger og sår. Amfetamin er et etsende rusmiddel og også kan forårsake skader på indre organer ved bruk over tid. Du kan lese mer om virkninger og skadevirkninger her. Kroppen har en utrolig evne til å helbrede seg selv. Kutter man ut å ruse seg vil stort sett det meste av skader bli legt. Det er ulikheter fra person til person, dette pga at vi er utrustet med ulik sårbarhet. Å bli 100% ren på alle måter, psykisk, fysisk og kroppslig kan man kanskje bli, men dette kan ta tid. Alt kommer an på hvor lenge man har ruset seg, ev. hvilke skader man har pådratt seg under rusperioden og som sagt hvilken sårbarhet man har i utgangspunketet.