Kan de tvangsinnlegge meg når jeg er 17 år?

Hei. Jeg er en gutt på 17 år. Sist jeg var på sykehuset, måtte jeg gjennom dialyse, det var fordi jeg hadde isopropanol i blodet.. Jeg hadde tatt mange forskjellige stoffer, jeg husker ingenting.. Nå har legen min snakket med pappa, og de vurderer å tvangsinnlegge med!! Har de lov til det?!!! Jeg har lett for å havne på kjøret, det skal jeg innrømme, men så galen er jeg da ikke :S Trenger svar, jeg vil ikke inn :O

Mann, 17 år fra Oslo
Skjønner at du kan bli stresset av tanken. I og med at du er 17 år kan de faktisk tvangsinnlegge deg hvis lege, foreldre ev. barnevernet mener at det kan være hensiktsmessig med tanke på å beskytte deg fra å skade deg selv på noen som helt måte. Da vil nok også det at du ruser deg innebære i det å skade deg selv. Det som er viktig å være klar over, er at du trenger ikke tenke på deg selv som "galen" fordi om det skulle skje. Du sier selv at du har lett for å havne på kjøret, er det noe du egentlig ønsker? Ofte kan det være vanskelig å ikke havne på kjøret hvis man har venner som ruser seg mye, hvis man er eventyrlysten selv, hvis man ruser seg fordi man har det vondt inni seg…
Uansett grunnen til at man ruser seg, så er det ikke lett å være foreldre å "sitte å se på" at sønnen sin ruser seg. Hvis man prøver å tenke seg i demmes situasjon ville man kanskje gjort noe av det samme selv, prøve å hjelpe sønnen sin så godt man kan- noe som foreldrene dine sikkert prøver å gjøre nå. Har du prøvd å prate med dem om hvorfor du ruser deg, om hvorfor du ikke vil på institusjon, det finnes alternativer i Oslo istede for å dra på instutisjon. Men da må du ville ha hjelp til å slutte selv, eller være motivert for å slutte å ruse deg på den måten du har gjort til nå. Uteseksjonen har mange ulike alternativer å komme med. Nr dit er 913 03 913.
Det er flere ungdommer som har fått hjelp til å kutte en del på rusinga med å bli tvangsinnlagt. Der klart det høres skremmende ut, og i utgangspunktet er det ikke noen vil, men skulle det skje med deg, er det viktig å ikke se på seg selv som galen eller noen taper. Prøv å dra nytte av det de voksne der har å komme med av tanker og eventuelle råd. Det er ikke sikkert du vil være enig i alt, men det trenger du ikke heller.