Gutt 18 år – narkoman…

hei jeg er en gutt på 18 år. problemet mitt er at jeg har fått feil venner i det siste! 🙁 dem fikk meg til starte med hasj,amfetamin, crack,heroin osv!!!! spørsmålet mitt er hva skal jeg gjøre???? mvh en narkoman!

Mann, 18 år fra Oslo
Det høres ut som du trenger en avrusing, og behandling etter det. Hvis du ønsker dette, må du snakke med fastlegen din, eller med en ruskonsulent i kommunen/bydelen du bor. Da bestiller man en time, og går dit og forteller om sitt problem. Legen/ruskonsulenten vurderer da om du er hjelptrengende, og henviser deg til et passende tiltak. Det kan enten være poliklinisk eller døgnplass (kort eller lang tid). Du har rett til å velge hvor du vil behandles (dette kalles "fritt sykehusvalg").
Du som er under 23 år, har spesielle rettigheter. Du har rett på en spesialistvurdering innen 14 dager (10 virkedager) og helsehjelp innen maks 3mnd. Ventetidsgarantien skal sikre at ingen under 23, med rett til nødvendig helsehjelp skal vente mer enn maks 65 virkedager (3mnd) på behandling, og alle får alle rett til en vurdering innen 10 virkedager. For mer info om dine rettigheter til behandling, ta kontakt med Fritt Sykehusvalg på 800 41 004, eller gå inn på deres nettsider, www.frittsykehusvalg.no.
Hvis du vil ha mer informasjon om behandling, rettigheter eller annen veiledning, ring oss på 08588 hver dag mellom 11 og 19.
Du kan også kontakte P22 som er en avrusing i Oslo sentrum. De kan ta inn folk på dagen hvis de har plass. Nr dit er 23 29 05 00/20. Eller så kan du ringe å høre med akutten på Ullevål, nr dit er 22 11 89 50.