Kokain og amming

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Lurer på hvor lenge man må vente med å amme, etter man har tatt
kokain og om det har noe og si på mengden av inntaket.. bekymret mor. Kvinne 25 år ,fra Akershus

Kokain er ute av kroppen etter et par dager, litt avhengig av mengde
inntak.Så da burde det være trygt å amme igjen. Kokain i morsmelken
kan føret til kokainforgiftning, irritabilitet, oppkast og diare,
skjelvinger og kramper hos barnet. Ammede bør unngå rusmidler
ettersom disse går over i melken og kan ha negativ effekt på melkeproduksjon,
melkemengde og utdrivelsen av morsmelken, i tillegg til at det kan ha
direkte skadelig virkning på spebarnet. Ethvert rusmiddel som kanføre
til at nyfødte blir sløve/døsige, kan være medskyldig i plutselig
spebarnsdød.

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.