Hvorfor tåler jeg ikke sprit? Drikker jeg sprit, kan jeg miste hukommelsen og nesten havne i en
slags psykose… Snakker om masse uforståelig (har jeg fått høre). Hvorfor skjer dette? Om jeg er ute på byen og holder meg til øl, går alt bra og vi har en kjempe fin kveld, men drikker jeg sprit, blir jeg "gal"… Vil gjerne vite årsaken til dette, er vettskremt!

Kvinne, 24 år fra Sør-Trøndelag.
Det kan høres ut som om det problemet du har er knyttet opp til hvor mye alkohol du får i deg, eller alkoholpromillen din. Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye man drikker, hvor fort, væskebalansen i kroppen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. De fleste vil få problemer med hukommelsen (såkalt blackout) fra ca. 1,5 i promille. Dette er en ganske høy promille, og antyder at du får i deg mer alkohol enn du burde. Spørsmålet er hvorfor dette skjer når du drikker sprit, men ikke når du drikker øl. En forklaring er at sprit inneholder nesten ti ganger så mye alkohol som øl. Dette vil medføre at man får i seg mer alkohol på kortere tid, noe som vil være utslagsgivende på alkoholpromillen din. Om du drikker sprit blandet i drinker, vil dessuten mange synes at dette er mer lettdrikkelig enn øl, og derfor drikker man mer. Siden problemet synes å være knyttet til sprit, anbefaler vi deg å holde deg unna dette, og heller drikke varer med lavere alkoholprosent.