Kyssesyke og hasjrøyking

Jeg har testet positivt på mononukleose (kyssesyken). Siden jeg skal unngå all form for alkohol, så lurer jeg på  om jeg røyker litt hasj i stedet… Spørsmålet er altså, kan hasj forverre tilstanden? Selvfølgelig er det ikke direkte sunt å trekke røyk ned i en betent hals, eller en frisk en for den saks skyld.

Gutt, 18 år fra Vestfold.
Mononukleose (kyssesyke) fører til leverbetennelse i omtrent 90 % av tilfellene, og siden alkohol nedbrytes i leveren, anbefaler man avhold så lenge leveren er berørt av sykdommen (opptil 3 måneder). Det er imidlertid ikke kun alkohol som brytes ned i leveren, men også mange andre rusmidler og legemidler. Det er derfor flere stoffer man bør unngå mens man er syk. Spesielt advares det mot legemiddelet paracetamol, som bl.a. finnes i Paracet.
THC (det viktigste virkestoffet i hasj) brytes også ned i leveren, og det kan derfor være lurt å unngå inntakt av dette stoffet, selv om det ikke vil påvirke leveren i like stor grad som f.eks. alkohol. Det har dessuten blitt antydet at røyking av cannabis svekker immunforsvaret, selv om forskningen ikke har klart å gi noe entydig svar på dette.